کد مطلب:298705 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

گزیده ای از فضایل و مناقب حضرت فاطمه


فضایل مناقب، حضرت زهرا علیهاالسلام را هم طراز، فضایل بی نهایت پیامبر اكرم صلی اللَّه علیه و آله و خاندان عصمت و طهارت ذكر كرده اند.

جلوه های ملكوتی، الهی، جبروتی و ملكی و ناسوتی همه در آن حضرت مجتمع بود و اگر مرد بود نبی بود. [1] آیه ی شریفه ی «تطهیر» و بعضی از احادیث نبوی، بیانگر اینست كه حضرت زهرا علیهاالسلام مزین به صفت «عصمت» بودند.

آیه ی تطهیر «... اِنًّما یُرید الله لِیُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البَیتِ وَ یُطَّهِرَكُمْ تَطْهیراً» [2] .


«... خدا چنین می خواهد كه رجس هر آلایش را از شما خانواده ی نبوت ببرد و شما را از هر عیب پاك و منزه گرداند».

مفسرین شیعه و اكثر اهل سنت اتفاق نظر دارند منظور از اهل بیت در آیه ی شریفه، علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام هستند. و هیچكدام از زنان رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله را شامل نمی شود، حتی از عایشه نقل شده است، كه آیه ی تطهیر در شأن علی و فاطمه و حسنین- علیهم السلام نازل شده است. [3] .

از انس بن مالك روایت است: رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله به مدت شش ماه هنگامی كه برای نماز صبح از كنار خانه ی حضرت فاطمه صلی اللَّه علیه و آله می گذشت، می فرمود: «اَلصَّلوة یا اَهْلَ البَیْت، اِنَّما یُرید الله لِیُذهِب عَنْكُمُ الرَّجسَ اَهلَ الْبَیتِ وَ یُطَّهِرَكُمْ تَطهیراً» [4] .


[1] ر. ك: سيماي زن در كلام امام خميني (ره)، ص 207.

[2] قرآن مجيد، سوره ي احزاب، آيه: 33. ترجمه الهي قمشه اي، تفسير نمونه، جلد هفدهم، ص 303، در اين صفحه آمده است: اراده اي كه در آيه ي فوق ذكر شده است، تكويني است نه تشريعي، زيرا خداوند به همه دستور داده پاك و با تقوا باشند و اگر اراده ي تشريعي بود آن مزيتي براي آنها نخواهد بود. زيرا همه مكلف به انجام اين فرمان هستند.

[3] ر. ك: كشف الاسرار، مبيدي، جلد هشتم، ص 45، تفسير نمونه، جلد هفدهم، ص 302.

تذكر: در اصل موضوع آيه تطهير هيچ گونه احتمال قرارگيري و شمول نسبت به زنان پيامبر ندارد چون تمام ضماير مذكر است.

[4] المستدرك علي الصحيحين، جلد سوم، ص 158، ترجمه ي كشف الغمه، جلد دوم، ص 12.